Kenners weten wat we bedoelen met ‘Mahler 8’: de 8e Symfonie van Gustav Mahler. Voor het eerst sinds de première in 1910 wordt dit werk live uitgevoerd in het noorden van ons land: op 12 en 13 december in de Oosterpoort in Groningen. De reden van deze late première in het noorden is de gigantische bezetting van dit werk. Niet voor niets heeft deze symfonie de bijnaam ‘Sinfonie der Tausend’ gekregen: bij de première in München in 1910 stonden er inderdaad ruim 1000 uitvoerenden op het podium in de grote tentoonstellingshal. Dat aantal zal in Groningen bij lange na niet gehaald worden (zelfs in de grote zalen in Amsterdam en Rotterdam is dat niet mogelijk), maar met elkaar zullen het er zeker ruim 400 zijn: een uitgebreid orkest, orgel, 2 gemengde koren, een kinderkoor en 8 vocale solisten zullen dit werk gaan uitvoeren.
Waarom zo groot? Wat is de achterliggende gedachte van dit werk? Heeft het te maken met Mahlers gemoedstoestand tijdens het componeren? Wat heeft hij met dit werk willen uitdrukken? Allemaal vragen waarop tijdens de lezing duidelijkheid zal worden gegeven. Normaal gesproken worden de lezingen over concerten door het Noord Nederlands Orkest gevolgd door een bezoek van dat concert (meestal in Drachten of Leeuwarden, een enkele keer in Groningen). Dit keer dus de concerten alleen in Groningen, omdat de Oosterpoort de enige zaal is die groot genoeg is om dit muzikale geweld aan te kunnen (en die bovendien beschikt over een orgel). Maar dat bezoeken is alleen weggelegd voor de gelukkigen die een kaart hebben weten te bemachtigen: beide concerten zijn al lang uitverkocht. Misschien zijn er nog kaarten verkrijgbaar voor de generale repetitie, waarop het werk ook helemaal wordt gespeeld. Daarom zal op de lezing in de Klameare de symfonie in z’n geheel kunnen worden bekeken en beluisterd middels een video-opname van een concert vanuit de Royal Albert Hall in Londen, een zaal met een (heel groot!) orgel en met plaats voor een imposant koor. Dat deze enorme bezetting ook een voortdurende geluidsgolf met zich mee zal brengen, is niet het geval. Het eerste deel is wel voor een groot deel zeer volumineus, maar het (twee keer zo lange) 2e deel is vooral veel bescheidener qua volume: veel intieme passages met ook veel ruimte voor de solisten. Alleen het slotgedeelte is dan weer wel indrukwekkend met het fluisterzachte begin tot aan het overdonderend slot, waarbij koperblaasgroepen in de hoeken van de zaal en het voltallige orkest een adembenemend effect hebben. Kortom: een werk dat imponerend kan zijn voor diegenen die daar open voor staan.
Opgave voor het bijwonen van deze middag kan via www.muziekbegrijptuhet.nl of bellen: 06-44388759. Graag tot ziens op zondagmiddag 23 november, 15.00 uur in de Klameare in Workum.
(Bron Friso)