Podcast trekt meer en jonger publiek naar Jopie Huisman Museum in Workum

24 sep

Het Jopie Huisman Museum in Workum trekt dit jaar al bijna 20 procent meer en ook jonger publiek dan andere jaren. En niet vanwege de natte zomer, maar door de podcast De gestolen schilderijen van Jopie Huisman, en een audiotour voor kinderen.

Vorig jaar heropende het Jopie Huisman Museum na een grondige opknapbeurt. De ‘kathedraal voor Jopie’ kreeg een andere indeling, een grotere winkel, frisse kleuren en een nieuwe entree. Meer nog dan voorheen voelen de vrijwilligers die er werken zich gastvrouw en -heer voor de bezoekers. Ze zijn ervan doordrongen dat het museum ,,een bedrijf is, en dat het succes mede van hen afhangt’’, aldus directeur Peter Miedema.

Hij en zijn kleine team runnen het museum (dat geen structurele subsidie ontvangt) dan ook als onderneming. ,,Bij de herinrichting hebben we gekozen voor drie thema’s: duurzaamheid, natuur en mededogen. Omdat deze thema’s Jopie kenmerken, maar ook omdat we gekeken hebben hoe we zijn werk het best kunnen vermarkten.’’ Zo paste de expositie Geschenk uit de hemel met werk van Jopie en kunstenaars die hun ouders schilderden in het thema ‘mededogen’. En paste Waterwereld bij de actuele onderwerpen ‘duurzaamheid’ en ‘natuur’.

Nieuwe doelgroepen

Bij het bepalen van de strategie vroegen ze zich af welke nieuwe doelgroepen het museum nog kon benaderen en hoe. ,,Dat waren (1) gezinnen met kinderen, (2) de groep ónder de zestigjarigen en ouder, dus die tussen 30 en 50 jaar oud, en (3) de Duitse markt.’’ In en rond Workum komen ‘s zomers veel Duitse toeristen. Speciaal voor hen liet het museum een audiotour maken, en startte het campagnes op Duitse sociale media. ,,We hebben op allerlei manieren laten weten dat we Duitsers welkom heten, en ook brochures in het Duits gemaakt.’’

Verder stopte het museum helemaal met papieren marketing. ,,We zijn nóg actiever op sociale media, vooral ook voor de groep tussen de 30 en 50 jaar.’’ Wat hielp om deze groep naar het museum te lokken was de NPO-podcast De gestolen schilderijen van Jopie Huisman van Simon Heijmans en Marion Oskamp. ,,Meer dan 500.000 mensen hebben die podcast inmiddels beluisterd, het is een van de succesvolste van het afgelopen jaar. En die trekt een jongere doelgroep naar het museum. Dat blijkt uit het gastenboek.’’

Van Gogh teruggevonden dankzij Jopie

In het museum is een hoek ingericht over de gestolen schilderen én de podcast. ,,Van Goghs Lentetuin, de pastorietuin te Nuenen in het voorjaar die onlangs is teruggevonden, kwam kunstdetective Arthur Brandt op het spoor door onze podcast. Hoe precies, blijft schimmig. Maar Jopie zou het geweldig hebben gevonden dat dankzij de zoektocht naar zíjn schilderijen het doek van zijn held Vincent van Gogh is teruggevonden.’’

Behalve meer dertigers en veertigers trekt het Jopie Huisman Museum ook in toenemende mate gezinnen met jongere kinderen. Miedema: ,,Theater Snater heeft voor ons een audiotour voor kinderen gemaakt. De verhalen van Jopie, mét citaten van Jopie. Die is heel bijzonder geworden, met zelf gecomponeerde muziek. Een soort minipodcast, met een werkboek erbij dat de jeugd door het museum loodst. We krijgen daar veel goede reacties op.’’

Deze verregende zomer trokken ook andere musea in Waterland gemiddeld 19 procent meer bezoekers dan vorig jaar, meldt VVV Waterland. Het Fries Scheepvaart Museum en Modelspoor Museum in Sneek waren uitschieters met 47 procent en 35 procent. De veranderende patronen in bezoekersgroepen bij het Jopie Huisman Museum waren al in het voorjaar zichtbaar, benadrukt Miedema. Het maakt dat hij gelooft in de ingezette koers. ,,We hebben er vertrouwen in.’’

www.jopiehuismanmuseum.nl

(Bron: Leeuwarder Courant, foto: Jopie Huisman Museum, foto bijschrift: Het Jopie Huisman Museum trekt meer jong publiek door podcast en audiotours)