Na het succes van de eerste editie in 2023 vindt ook dit jaar de Open Museum Maand plaats in Friesland. Van 4 november tot en met 3 december verwelkomen maar liefst negentien musea inwoners en toeristen gratis. Dit jaar doen, naast vijftien musea in Zuidwest-Friesland, ook vier musea in Zuidoost-Friesland mee. Daarmee wordt de Open Museum Maand een nog grotere culturele traktatie dan voorheen.
De Open Museum Maand is een initiatief van VVV Waterland van Friesland en wordt mede mogelijk gemaakt door de gemeenten Súdwest-Fryslân, De Fryske Marren, Heerenveen, Opsterland, Smallingerland, de Toerisme Alliantie Friesland (TAF), het Ondernemersfonds Súdwest-Fryslân, het Platform Gastvrij Smallingerland, het Mondriaan Fonds en Visit Friesland. Dit jaar wordt de Open Museum Maand samen met Toerisme Regiomarketing Zuidoost Friesland georganiseerd. Inwoners en toeristen kunnen voor de Open Museum Maand een waardebon downloaden, printen, invullen en inleveren bij het museumbezoek. Dit mag onbeperkt.
Volop keuze
Voor het maken van een interessante museumtoer is er volop keuze. Bezoek bijvoorbeeld het Afsluitdijk Wadden Center in Kornwerderzand, het Fries Schaatsmuseum in Hindeloopen, Museum Dr8888 in Drachten of het Nationaal Vlechtmuseum in Noordwolde. In Workum doen mee het Jopie Huisman Museum en Museum Warkums Erfskip. Met de Open Museum Maand willen VVV Waterland van Friesland, Toerisme Regiomarketing Zuidoost Friesland en de deelnemende musea mensen inspireren om zich meer te verdiepen in de kunst, cultuur én natuur van Friesland. In bezoekerscentrum Mar en Klif in Oudemirdum kom je bijvoorbeeld alles te weten over het Nationaal Landschap Zuidwest-Fryslân. It Tsiispakhûs in Wommels vertelt over melk, boter en kaas. Het volledige overzicht van de deelnemende musea en de waardebonnen zijn te vinden op www.museummaand.frl.
Onderzoek naar wensen bezoekers
“Vooraf aan de start van de Open Museum Maand beginnen we met een bezoekersonderzoek,” vertelt Floriaan Zwart van VVV Waterland van Friesland. “Daarmee willen we in kaart brengen wat de effecten zijn van het gratis museumbezoek. Komen mensen nog een keer terug? Of blijven ze weg wanneer er moet worden betaald? Die informatie is heel waardevol. Daarmee kunnen we beter inspelen op de wensen en behoeften van inwoners en toeristen.” Floriaan geeft aan dat er ook wordt gekeken naar de mogelijkheid om in de toekomst de waardebonnen digitaal aan te bieden. “Nu moeten mensen ze nog printen. Dat komt doordat musea verschillende systemen gebruiken. Daarom is dit voor nu de beste oplossing.”
Museumroute is voor iedereen
Kunst en cultuur zijn voor iedereen, ook voor mensen met een smalle beurs. De organisatoren en musea hopen dan ook dat de speciale maand veel bezoekers trekt. “Voor de Open Museum Maand zijn fietsroutes, pontjesroutes, autoroutes en een wandelroute ontwikkeld,” vertelt Margreet Dröge van Toerisme Regiomarketing Zuidoost Friesland. “Zo genieten mensen niet alleen van de musea, maar ook van de natuur. Zuidoost en Zuidwest Friesland hebben veel moois te bieden. Samen vormen de routes en de musea een ultieme ervaring. Bovendien is het ontzettend leuk om juist in het herfstseizoen op pad te gaan.” Wie liever met de bus gaat, kan voor 7,50 euro met de Arriva-bus of -trein op museumtoer. Kinderen tot en met 11 jaar reizen gratis mee met een volwassene.
Over VVV Waterland van Friesland
VVV Waterland van Friesland verleidt inwoner en toerist om gast te zijn in Zuidwest Friesland. Dat gebeurt met inspirerende informatievoorziening, gerichte marketing en goed gastheerschap. Het werkgebied is groot, vanaf de Afsluitdijk tot aan Lemmer en van Joure en Sneek tot aan Bolsward. Waterland van Friesland heeft in dit gebied zestien VVV-locaties en achttien informatiepunten. Daarnaast wordt informatie verstrekt via de website en diverse publicaties. Ongeveer 950 ondernemers zijn lid van VVV Waterland van Friesland. De VVV verbindt deze ondernemers met elkaar in één krachtige netwerkorganisatie.
Over Toerisme Regiomarketing Zuidoost Friesland
In Het Andere Friesland is alles net even anders … mooier, smakelijker, interessanter! Dát is wat Stichting Toerisme Regiomarketing Zuidoost Friesland graag voor het voetlicht brengt. De regio bestaat uit de gemeenten: Heerenveen, Smallingerland, Weststellingwerf, Ooststellingwerf en Opsterland.
Samen met Merk Fryslân en regionale partijen wordt de regio vermarkt buiten de provinciegrenzen. Vervolgens worden de toeristen die hun keuze maken voor Het Andere Friesland voorzien van informatie via verschillende on- en offline kanalen. Daarnaast zorgt de stichting samen met de VVV’s, Toeristisch Informatie Punten en de ondernemers voor gastheerschap in de regio.