Vorig jaar vond, enkele uren vóór de persconferentie waarin de harde corona-lockdown werd bekendgemaakt, de uitvoering plaats van ‘Maria’s Lofsang’ van Hoite Pruiksma in de Koepelkerk in Sappemeer. De geplande uitvoeringen in Leeuwarden en Workum konden toen niet meer doorgaan. Nu klinkt het werk alsnog in Workum op 25 december en de avond daaraan voorafgaande in de dorpskerk Huizum in Leeuwarden.
Naar aanleiding van de uitvoering in Sappemeer schreef recensent Job van Schaik er dit over: “…wat een geweldige muziek heeft Hoite Pruiksma gecomponeerd. Krachtig ontroerend, speels, aangrijpend, ernstig, volks, contemplatief, dansend, weemoedig, troostend – in dit kerstoratorium, waarin de geboorte van Christus muzikaal wordt verbeeld, komt het allemaal voorbij en grijpt alles in elkaar.”
“Pruiksma schreef het drietalige werk in 2009, maar het is nog niet vaak uitgevoerd. Vorig jaar maakte de componist een ‘coronaversie’ voor een kleine bezetting, die in Sappemeer in première ging. De solisten komen uit het koor en de instrumentale begeleiding is (ten opzichte van de oorspronkelijke versie) teruggebracht tot harmonium, cello en piano.”
“‘Maria’s Lofsang’ begint met de geslachtslijst van Jezus uit Matteüs 1 en vertelt daarna het verhaal uit Lucas 1 en 2 over de geboorteaanzegging door de engel Gabriël aan Zacharias, die niet kan geloven dat zijn vrouw echt zwanger wordt (van Johannes de Doper). Daarna volgt de aankondiging van de geboorte van Jezus aan Maria met Maria’s lofzang (het Magnificat) als hoogtepunt. Na de geboorte van Christus en de scène met de herders op het veld, besluit het stuk met het Nunc dimittis: de lofzang van de oude Simeon, die na het zien van het kerstkind in vrede kan sterven.”
“De afwisseling van het Fries (voor het verhaal) en Latijn (de meer reflectieve teksten) zorgt voor mooie contrasten, met oude kerstliederen, gezongen in het Nederlands, als nu eens speelse en dan weer aangrijpende intermezzo’s. Zoals Pruiksma ‘Stille nacht’ in zijn oratorium integreert, is wonderbaarlijk prachtig. Net als het koraal ‘Skuor, Hear, de himel as in kleed’ op de melodie van een bekend adventslied. Of neem dat weemoedige walsje dat de vertelling van de evangelist even onderbreekt, vlak voor de geboorte van Jezus – het is allemaal betoverend. In de piano horen we soms Franse invloeden, het harmonium neemt af en toe een volkse afslag en werkt dan weer vervreemdend, terwijl de grote, krachtige koordelen (Magnificat en Gloria) aan Arvo Pärt op z’n best doen denken. En toch is het één geheel, een muzikale eenheid waarin alles en iedereen zijn natuurlijke plek inneemt, alsof het altijd al zo had moeten zijn en eenvoudig niet anders kan.”
Van het werk zal volgend jaar een cd verschijnen. Vooralsnog nu komen luisteren! Dat kan dus op 24 december met twee uitvoeringen om 19.00 uur en om 21.30 uur in de dorpskerk Huizum in Leeuwarden en op 25 december in de Grote Kerk in Workum om 15.00 uur. De uitvoerenden: solisten Welmoed van der Molen, Inkje Bakker, Renske van Gelder, Ludwin Hiemstra, Jeroen Helder, Ben Brunt en Hans de Wolf. Verder Pauli Yap (piano), Corien Kok (cello) en Vincent van Laar (harmonium). Het koor is Capella Frisiae en Hoite Pruiksma dirigeert.
Kaarten in de voorverkoop (gereduceerde prijs) en aan de kassa. Reservering via www.stichting-up.nl.
(Bron Friso. Fotobijschrift Capella Frisiae, op de foto in Workum)