Het Jeelo project ‘Zorgen voor dieren’ is op De Pipegaal na de zomervakantie gestart met het uitspelen van het prentenboek ‘De koe zonder veren’ door het team voor de kinderen. Vervolgens is er in de groepen 1 tot en met 4 gewerkt over boerderijdieren, in groep 5/6 over huisdieren en in groep 7/8 over het dierenrijk, gewervelde en/of geleedpotige dieren. Kleintje Veekeuring en Veekeuring dag paste deze periode mooi bij het project!
Groep 1/2 had verschillende uitstapjes de afgelopen weken. De kinderboerderij in Sneek werd bezocht, de Kaasboerderij De Nylander in It Heidenskip en een boerderij in de buurt om te zien en te horen hoe de verschillende dieren worden verzorgd. Vervolgens ontstond er in de klas een boerderij met stallen en allerlei dieren. Werd er nagedacht over de route van de koe die gemolken wordt en wat er van melk gemaakt. Kwam er een winkel in de klas met melkproducten die gekocht en afgerekend konden worden werd er van alles geknutseld. Ook kwam de veearts langs om te vertellen over zijn werk gaf hij antwoord op allerlei vragen.
Groep 3/4 heeft een gastles over de veekeuring en van de dierenarts gehad. Wat doet de boer allemaal voor de keuring? En wat als een koe buikpijn heeft en er een spijker in zijn buik blijkt te zitten? Bij ijsboerderij Margje 24 hebben de kinderen veel geleerd over de koe. Over hoeveel melk een koe geeft, wat een koe eet en wat er allemaal gemaakt wordt van melk. Daarna hebben ze allemaal een boerderijdier gekozen om daar een boekje over te maken.
In groep 5/6 maakten de kinderen silhouetten van huisdieren, speelden ze dierkwartet, regenwormen en L.A.M.A. Ook is de veearts in deze groep langs geweest en heeft verteld over zijn werkzaamheden. Tot slot maakten ze een handboek over hun favoriete huisdier. In het handboek staat wat ze nodig hebben voor hun huisdier, wat hij moet eten en drinken en hoe je met het dier om moet gaan.
In groep 7/8 werkten de kinderen over het dierenrijk. De kinderen leerden over gewervelde en ongewervelde dieren, geleedpotige dieren. Maakten een poster over gewervelde dieren, een mindmap over het dierenrijk en tot slot een lapbook over een zelfgekozen dier. In het lapbook verwerkten de kinderen op een creatieve manier alle weetjes over hun gekozen dier.
(Bron Friso)