Aan de slag met evenementen

11 dec

De laatste raadsvergadering van donderdag 18 juli, vlak voor het zomerreces was niet een van de spannendste bijeenkomsten in het afgelopen vergaderjaar. Zoals bijna gebruikelijk was er weer een mutatie bij een van de commissieleden. Thomas Kroon uit Bolsward die namens Nieuw Sociaal in de commissie Boarger en Mienskip zat heeft te kennen gegeven zijn plaats af te staan aan Klaas Draijer (niet zijnde raadslid). Na het afleggen van de verklaring en belofte zal hij zijn kunnen demonstreren in de commissievergaderingen.

Onze gemeente kent een rijk gevulde evenementenkalender van ongeveer 450 evenementen per jaar. Evenementen vormen daarmee een belangrijk onderdeel van het vrijetijdsaanbod voor eigen inwoners en bezoekers. Daarom wil de gemeente meer duidelijkheid geven over haar ambities en keuzes op het gebied van evenementen. En daarom zag afgelopen donderdag de evenementenvisie Súdwest-Fryslan het levenslicht. De visie biedt een stip aan de horizon voor evenementen, inclusief de wegen die de gemeente wil bewandelen om bij die stip uit te komen. Deze langjarige visie is urgent omdat er grote waarde wordt toegekend aan een veelzijdig en vooral toekomstbestendig evenementenaanbod binnen onze gemeente. Evenementen spelen namelijk een cruciale rol in het bevorderen van verbinding en levendigheid, waardoor Súdwest-Fryslân een aantrekkelijke plek is om te wonen, te werken, te ondernemen en te recreëren, volgens het college.

Een evenement kan echter niet zonder organisatoren. Helaas leiden prijsontwikkelingen, verscherpte regelgeving en tekorten aan medewerkers of vrijwilligers tot zorgen en vermindering van motivatie. Daarom wil de gemeente de organisatoren ontzorgen door het aanstellen van een kwartiermaker die de organisaties helpt met vergunningsaanvragen, subsidies, kennisdeling, personele uitwisseling en gezamenlijke inkoop. Ook moet het proces van aanvragen simpeler worden en men niet van loket naar loket wordt verwezen om een hoeveelheid vergunningen binnen te hengelen. Kortom er moet één subsidieloket komen en één loket voor vergunningen en dergelijke volgens diverse raadsleden.

Carla van der Hoek (GBTL) miste nog iets in de evenementenvisie. Zij pleitte voor het instellen van een prijs waarmee het meest duurzame evenement wordt beloond. Mark Konst (PvdA) wilde graag dat subsidies voor jaarlijkse evenementen voor meerdere jaren kunnen worden aangevraagd. Ook vond hij dat de regeldruk buiten proportie is. Vertier met minder papier, zei hij. Idske Koopmans (G.L.) brak een lans voor de jongeren tussen 12 en 18 jaar. Deze groep valt vaak buiten de boot op basis van hun jeugdige leeftijd, terwijl juist zij de vrijwilligers en organisatoren van de toekomst zijn. Bob van der Werf (CDA) vond de regeldruk voor de meeste organisaties te hoog en daarnaast is de behandeltijd voor de grote hoeveelheid vergunningen veel te lang. Met minder bureaucratie komen we de organisatoren meer tegemoet. Evenementen verbinden bewoners, maar dat EHBO-ers uit eigen woonplaats vervangen moeten worden door professionele krachten en datzelfde geldt ook voor verkeersregelaars is te zot voor woorden en kost veel geld, aldus Cees Riezebos (PVV).

Wethouder Michel Rietman begon zijn lange antwoord met een bedankje voor alle betrokkenen die meegewerkt hebben aan de evenementenvisie. Hij benadrukte dat evenementen van groot belang zijn voor de inwoners. Duurzaamheid is heel belangrijk vond hij, maar dat komt in de volgende fase rond het evenementenprogramma aan de orde, en er komt weer een minisymposium om zaken die goed gaan en verbetering behoeven te bespreken. Op dit moment hebben we binnen het ambtenarencorps geen beleidsmedewerker die zich specifiek met evenementen bezighoudt. Die moet er hoognodig komen en daar zal de wethouder zich voor inzetten. Samen met wethouder Petra van den Akker (die jeugdzaken in haar portefeuille heeft) wil hij op betrekkelijk korte termijn met een plan komen om de jeugd iets te bieden. En inderdaad moeten we het de diverse organisatoren makkelijker maken en de regeldruk verminderen. De aanvragen voor evenementen moeten makkelijker worden en sneller worden afgewikkeld zodat iedereen tijdig weet waar ze aan toe zijn. Een en ander zal geld kosten zei de wethouder. Dat deel van de visie, de beschikbare middelen moet momenteel even wachten op de begroting voor 2025.

(Bron Friso)