De Werffboat 24 Pertronella van de familie Brenninkmeijer is op het pad naar de totstandkoming al eerder beschreven in deze krant. Nu is zij voltooid en is zij klaar om te water te worden gelaten. Deze houten, elektrisch aangedreven motorboot is bedacht en uitgewerkt door Roelof van der Werff en zijn team, onder anderen bestaande uit Curve Works, Henk Bergsma en Henk Foekema, en is tot nu toe door de speciale technieken die zijn gebruikt de enige in haar soort.
In lang vervlogen tijden, toen de schepen nog uit hout werden vervaardigd, moest men nadat de spanten van het schip klaar waren het hout erom heen ‘vouwen’, dit kreeg men door het hout met vuur te bewerken, of, zoals men het omschrijft, het branden van de gangen. Door warmte kreeg het hout de vorm waarin men het wenste en kon het om de spanten worden gezet. Een zeer tijdrovende klus die heden ten dage nog steeds wordt uitgevoerd. Dat kon en moest anders, aldus Roelof van der Werff. Kunststof kan in allerlei vormen worden gebogen en is dus een uitstekend materiaal voor de scheepsbouw, denk hierbij maar eens aan sloepen en jachten. Was dit misschien met hout ook mogelijk, zo dacht Roelof. En ja, dat was en werd mogelijk. Een artikel in een blad bracht Roelof van der Werff, voormalig hellingbaas van Zwolsman Scheepstimmerwerf in Workum, voor Warkumers de Helling, een nieuw inzicht. Met nieuwe technieken kon hout in de juiste vorm worden gebogen en zo ontstond er een plan.
Een plan dat vervolgens werd uitgewerkt en dat een prachtig resultaat heeft opgeleverd. Een motorboot van hout, vervaardig met de modernste technieken. Uniek in haar soort en veelbelovend voor de toekomst van vaartuigen, maar ook voor architectuur en kunst.
Het is vrijdagmiddag 24 juni, tal van genodigden hebben de weg naar de helling weten te vinden en wachten onder een stralende zon op dat wat komen gaat. De Petronella wacht alles gelaten af, zij is klaar om te water worden gelaten en dat moment nadert snel. Nadat Roelof van der Werff de aanwezigen luid en duidelijk heeft toegesproken en de heer Brenninkmeijer, de eigenaar van de Petronella, woorden van lof heeft geuit is de Petronella klaar om te water te gaan. Onder luid applaus wordt de Petronella aan het water toevertrouwd en wenst een ieder haar een behouden vaart.
De familie Brenninkmeijer liet in 1984 een Lemster aak bouwen door Roelof van der Werff op de werf in Workum. Bijna 40 jaar later is de aak in de verkoop gegaan en waren meneer en mevrouw Brenninkmeijer op zoek naar een boot(je) dat meer paste bij hun leeftijd. Roelof liet weten hierin een rol van betekenis te kunnen spelen en zo kwam de Petronella tot stand. “Een experiment,” aldus Roelof “maar met een geweldig resultaat!”
Deze nieuwste methode is nog in haar ontwikkelingsfase maar zal zeker, ook door Roelof van der Werff en zijn team, worden uitgebouwd. Voor nu en in de toekomst een ontwikkeling die onze samenleving ten goede komt in een wereld waarop wij zuinig moeten zijn.
Fotobijschrift, De Petronella met haar mooie lijnen is bijna in haar element.
(Bron Friso)